kbs Agensi di bawah Kementerian Belia dan Sukan Malaysia 
A A  Arial | PT Sans | Century
 Bahasa lain   carian
faq hubungi hubungi hubungi

THE RELATIONSHIP BETWEEN WORK SOCIAL SUPPORT AND WORK-LIFE BALANCE IN HOTEL INDUSTRY

The purpose of this study is to determine the relationship between work social support and work-life balance in hotel industry. A total number of 87 respondents were selected from a medium-scale hotel located in Kuching, Sarawak. A correlational research design was used in this study with a quantitative method. The result generated by a Pearson Correlation test showed there are positive relationships between all the three independent variables and work-life balance; organizational support (r=+0.44), supervisor support (r=+0.41) and colleagues support (r=+0.45). The significant value (r) concluded the strength of these three relationships is moderate. Based on these findings, several contributions are further discusses. Some recommendations were also suggested for the employer or organization, human resources practitioner and future researcher to encourage work-life balance practice in the workplace.

Keywords: Work Social Support, Work Life Balance, Organizational Support, Supervisor Support, Colleagues Support

muat turun

KLIK DI SINI UNTUK MUAT TURUN ARTIKEL PENUH

PROFIL KESEJAHTERAAN PSIKOLOGI GOLONGAN BELIA

Kajian ini melibatkan 1,076 orang golongan belia berada di Tingkatan 4 yang bertujuan untuk menentukan tahap dan membentuk profil kesejahteraan psikologi dengan menggunakan Skala Kesejahteraan Psikologi Ryff (1995). Dapatan kajian mendapati hanya 16.45% belia adalah sejahtera. Ini menunjukkan belia masih lagi sedang aktif dalam peringkat perkembangan, mencari identiti diri, dan mempunyai tahap mengurus diri serta autonomi diri yang rendah. Turutan dimensi kesejahteraan psikologi berdasarkan susunan skor min ialah tujuan hidup, perkembangan kendiri, perhubungan positif dengan orang lain, autonomi, menguasai persekitaran dan penerimaan kendiri. Dapatan kajian menunjukkan remaja masih lagi sedang berkembang, mencari identiti diri, tahap mengurus diri dan autonomi diri yang rendah. Remaja memerlukan bimbingan, sokongan dan tunjuk ajar bagi membantu meningkatkan tahap kesejahteraan mereka. Program dan pelan intervensi yang komprehensif perlu dirangka bagi membantu meningkatkan tahap kesejahteraan psikologi remaja.

Kata Kunci: Belia Awal, Kesejahteraan Psikologi, Profil Perkembangan, Identiti Belia

muat turun

KLIK DI SINI UNTUK MUAT TURUN ARTIKEL PENUH

GAGASAN 1MALAYSIA DAN PENGGUNAAN MEDIA DALAM KALANGAN BELIA

Makalah ini berkaitan kajian kekerapan medium yang digunakan oleh para belia di Malaysia untuk mendapatkan maklumat mengenai Gagasan 1Malaysia. Secara keseluruhan, seramai 1600 orang responden yang terdiri daripada belia telah terpilih untuk kajian ini. Sejumlah 100 orang responden telah dipilih daripada setiap negeri. Para responden terdiri daripada golongan belia yang dipilih melalui kaedah pensampelan rawak selesa (convenience sampling). Sampel yang dipilih mewakili belia daripada pelbagai bangsa dan juga jantina. Dalam hal ini, tidak ditetapkan suatu prosedur asas daripada segi bangsa dan jantina responden. Maklumat diperoleh melalui jawapan daripada borang soal selidik yang telah dijawab oleh responden. Data yang diperoleh telah dianalisis dengan menggunakan IBM Statistical Package for Social Science (SPSS) versi 20.0. Frekuensi, min, cross tabulation dan peratus digunakan dalam analisa data. Data juga ditafsirkan secara deskriptif untuk menjelaskan angka dan peratusan. Penganalisisan data juga tidak mengetepikan objektif-objektif kajian bahkan analisa data membantu menjelaskan pencapaian objektif kajian. Terdapat 11 medium yang digunakan oleh belia untuk mendapatkan maklumat mengenai Gagasan 1Malaysia, iaitu televisyen, internet, akhbar, radio, Buletin, majalah, buku, ceramah, blog, newsletter dan lain-lain. Kebanyakan responden (83.9%) menjawab bahawa televisyen adalah medium yang paling kerap digunakan diikuti internet (67.8%), akhbar (63.7%), radio (50.1%), buletin (40.4%), majalah (30.9%), buku (29.9%), ceramah (20.3%), blog (22.8%), newsletter (7.8%) dan lain-lain (1.2%). Mengenai medium yang paling berkesan digunakan untuk memahami Gagasan 1Malaysia, kebanyakan responden (77.1%) menandakan televisyen adalah medium yang paling berkesan diikuti oleh internet (63.6%), akhbar (50.9%), radio (43%), buletin (36.1%), buku (25.8%), majalah (25.1%), ceramah (23.8%), blog(20.1%), newsletter (7.9%), dan lain-lain (1.8%). Para responden telah ditanya dengan 55 soalan berbentuk likert scale yang mencakupi soalan mengenai kekerapan penggunaan media untuk mendapatkan maklumat mengenai Gagasan 1Malaysia, pengujian kefahaman serta pengukuran tahap kefahaman terhadap Gagasan 1Malaysia. Kekerapan penggunaan media untuk mendapatkan maklumat mengenai Gagasan 1Malaysia diklasifikasikan mengikut julat dan skor min yang diinterpretasikan oleh penyelidik. Analisis statistik pula menggunakan skor min dan tahap setiap item bagi mentafsirkan data secara deskriptif.

Kata Kunci: Belia, Malaysia, Media, 1Malaysia

muat turun

KLIK DI SINI UNTUK MUAT TURUN ARTIKEL PENUH

RAKAN STRATEGIK IYRES

iyres.svg

INSTITUT PENYELIDIKAN PEMBANGUNAN BELIA MALAYSIA

Aras 10, Menara KBS, No. 27 Persiaran Perdana, Presint 4,
Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan,
62570 Putrajaya.

Tel : +603-8871 3417 
Faks : +603-8871 3342 
Emel : info[at]iyres.gov.my

Image
Image
Image
Image

© 2023 Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia (IYRES)
Hak cipta terpelihara. Paparan terbaik pada versi terkini Chrome, Firefox, Edge, Safari.